Serbiska eleverna om Tekniska Gymnasiet: ”Du får en chans att nå långt”

Serbiska elever besökte nyligen Tekniska Gymnasiet Helsingborg i samband med ett internationellt samarbete. Vi frågade eleverna om skolan, Sverige och utbytet. – Det har varit väldigt värdefullt, berättar de.

Tekniska Gymnasiet Helsingborg har sedan hösten 2022 ett internationellt samarbete med serbiska Grafičko-medijska škola, som – vilket namnet antyder – fokuserar på grafisk design, digital produktion och fotografering. Det har Tekniska-eleverna fått se med egna ögon. I höstas var de nämligen på plats i Belgrad och guidades genom skolan och staden av de serbiska eleverna.

I april var det i stället dags att välkomna Belgrad-ungdomarna till Helsingborg. Eleverna Milica Mandić, Konstantin Pavlović Malaev, Anastasija Đurđević och Ana Nikolić är mycket nöjda med resan.

Hur var det att få resa till Sverige?

Det var jättehäftigt. Helsingborg är otroligt vackert med arkitekturen, de fina typsnitten på husen, de historiska monumenten och museerna. Sedan är det också häftigt att det är så ordnat och lugnt. Till exempel var det väldigt härligt att gå på stranden vid havet.

Märkte ni några skillnader i kulturen jämfört med Belgrad?

– Många! Men de största är att skolan har mindre och modernare klassrum, mysigare stämning i klassen och att ni har skolmat. Svenskarna känns välkomnande och accepterande av olikheter. Samtidigt är de lite mer privata än oss, till exempel gillar de inte att sitta nära någon annan på bussen, haha.

Varför är det här partnerskapet bra?

– Det viktigaste har varit det faktum att två olika kulturer får mötas, och att vi kan lära oss av varandra. Det har varit jättehäftigt att se hur stort stöd och utrymme Tekniska Gymnasiet ger elever som verkligen vill prestera bra och lära sig. Samtidigt var det väldigt roligt att få ta hand om de svenska eleverna när de kom till Belgrad; att kunna bidra till att de fick en minnesvärd resa och samtidigt visa vår kultur kändes värdefullt.

Samarbetet har varit i gång i knappt ett år, men sett till elevernas berättelser kan det redan nu beskrivas som en succé. Och det är bara början på historien – i framtiden väntar många spännande projekt mellan de två skolorna.