Vår viktiga passion

Tekniska Gymnasiets fokus på teknik, matematik och internationellt arbete är – förutom givande, utvecklande och spännande för våra elever – viktigt för samhället i stort.
Elev sitter i ett klassrum med en skolbok i händerna.

Vi brinner för att ge eleverna god bildning och en stabil kunskapsgrund samtidigt som vi tänder deras tekniska låga. Genom ett handfast lärande och särskilt fokus på matematik och global förståelse jobbar vi för en viktig, spännande och användbar gymnasietid.

Elev står och jobbar vid en 3D printer.

Därför teknik

Med teknik kan vi utforska, forma och förbättra vår omvärld. Det är drivande i allt från att förenkla saker för oss själva och samhället i stort, till att ta hand om mänsklighetens och vår planets hälsa.

Genom nya idéer, verktyg, produkter och maskiner kan en mängd olika fält förbättras. Medicin, industri, transport och kommunikation är exempel på viktiga områden där ny teknik skapar ett bättre och mer hållbart samhälle.

Eftersom det tekniska fältet både är viktigt och brett finns det många karriärmöjligheter för den med teknisk kompetens. Men det är inte bara för att våra elever ska nå toppjobb som vi låter tekniken löpa som en röd tröd genom alla våra program. Vi gör det för att utbilda kunskapsrika, kompetenta, kritiskt tänkande och kreativa medborgare som dels har en bra grund oavsett vilken väg de väljer efter gymnasiet, dels kan bidra med lösningar på framtidens utmaningar.

Ett handfast lärande

För att lyckas med vår ambition krävs det att vi delar vår passion med eleverna och vägleder dem in i teknikens spännande och viktiga värld. Därför kombinerar vi teoretisk undervisning med praktiskt och verklighetsnära lärande.

Fågelperspektiv på händer som grejar med teknik.

Lär genom att göra

• Tekniska projekt
  • Experiment
  • Programmering
  • Design
Två elever i labbrockar står och löser ekvationer på en svart tavla.

Därför matematik

Matematik är mer än ett ämne i skolan. Det spelar en avgörande roll i teknologisk och ekonomisk tillväxt, och är ett ovärderligt verktyg inom nästan varje del av våra liv. Matematik lär oss lära, tänka kreativt, kritiskt och logisk. Det stärker vår analytiska förmåga och hjälper oss att lösa problem. Dessutom ger det oss en stark mental disciplin.

Förutom att dessa saker kommer hjälpa dig klara målen i alla skolkurser, öppnar det flera dörrar inför din framtida karriär. Matematik spelar nämligen en central roll inom en rad viktiga och spännande fält. Det är avgörande inom teknik, vetenskap, data, design, ekonomi, biologi och medicin – för att nämna några.

Men det är inte bara därför som vi studerar matematik. Vi studerar även matematik för att  det förbättrar hela vårt arbete med teknik, underlättar för oss göra nya upptäckter och hjälper oss att hitta kreativa lösningar som kan förbättra samhället.

Tekniska Akademin för Matematik

För att du ska dra så stor nytta av matematikens kraft som möjligt har vi skapat Tekniska Akademin för Matematik. Det är en särskild satsning som hjälper dig nå en högre nivå i kurserna.

Lärare står vid ett bord med elever och undervisar. På bordet står bland annat miniräknare, laptops och papper.
Med bland annat studieverkstäder och ämnesintegrerad undervisning får du möjlighet att tackla ämnet på ett mer begripligt, kreativt och stimulerande sätt.
Tekniska akademin logotyp

Så här går det till

• Studieverkstäder med matematiklärare
  • Ämnesintegrerad matematik
  • Digitala fördjupningar
  • Extra coachning av tredjeårselever
  • Arbetssätt som underlättar för dig att nå målen

Därför globalt

Världen är idag allt mer global, och tekniken spelar en betydande roll i det. Till exempel har vi större och snabbare tillgång till information, och utbyten mellan länder går snabbare än någonsin. Samtidigt kan det vara svårt att navigera i den moderna världens höga tempo.
Drönarbild över utländsk stad.

För att våra elever ska vara väl rustade för förändringar, kunna dra nytta av fördelarna med en internationell karriär och bidra till en global utveckling, genomsyrar det internationella perspektivet vår undervisning. Det ger våra elever nya synvinklar i klassrummet och en tydligare bild av den internationella teknikbranschen. Samtidigt tar vi även det globala utanför klassrummet, vilket låter eleverna samla värdefulla erfarenheter och växa som personer.

Internationella erfarenheter

Eleverna har möjlighet att resa till utländska partnerskolor. Tillsammans med skolkamrater får de besöka intressanta platser och arbeta med projekt kopplade till kurserna.

Grupp av elever går bort från kameran i motljus. En tjej i förgrunden tittar över axeln mot kameran.
Internationella utbyten är viktiga och givande ur flera aspekter. De gör det möjligt att utbyta idéer mellan länder, skapar en större förståelse för olika kulturer och kan utmynna i positiva samarbeten.
Fler funderingar?

Mer från Thoren Innovation School

Vill du besöka oss?

Jag vill hälsa på!

Du som går i nian har möjlighet att vara Elev för en dag hos oss – då kan du se om vi är skolan för dig och träffa våra elever. Klicka i formuläret så hörs vi!
Tack för att du kontaktar oss! Vi hör av oss :-)
Oj! Något blev fel. Försök igen.
Har du frågor?

Jag vill veta mer!

Vill du veta mer om hur det är att gå på Thoren Innovation School? Skicka in en intresseanmälan – vi svarar på alla dina frågor!
Tack för att du kontaktar oss! Vi hör av oss :-)
Oj! Något blev fel. Försök igen.
Helsingborg
Lund
Solna
Uddevalla
Besök våra skolor!

Öppet hus

Ta chansen att besöka oss på Öppet hus! Kolla in sidan för den skola du är intresserad av i menyn. Där hittar du datum för nästa öppet hus och annat skoj!