Här är färdigheterna du behöver efter AI:s framfart

Är du rädd för att AI ska ta över alla jobb? Det ska du inte vara, omfamna tekniken i stället. I framtiden kommer du med stor sannolikhet ha AI som kollega, och därför är det viktigt att kunna samarbeta med den. Här har vi (bland annat med hjälp av AI) listat färdigheter och egenskaper som kommer att efterfrågas på arbetsmarknaden efter den artificiella intelligensens framfart.

AI växer och växer. I framtiden spås artificiell intelligens och robotar ta över eller hjälpa till inom flera yrken – exempelvis produktion, kundservice och bokföring. Samtidigt klarar inte tekniken av alla arbetsuppgifter, så alla jobb kommer så klart inte att försvinna. Däremot kan framtidens arbetsuppgifter komma att se annorlunda ut – och därför är det viktigt att kunna samarbeta med AI.

Arbetsförmedlingen har sammanställt några tips för att inte bli utfasad av den nya tekniken. Här är några egenskaper och färdigheter som kommer att efterfrågas på framtidens arbetsmarknad för att kunna samarbeta med AI. Och dessutom: AI-boten ChatGPT:s bästa tips gällande detsamma.

AI-förståelse

Som sagt finns det en chans att AI blir din kollega i framtiden. Därför är det viktigt att lära sig hur AI fungerar och hur du jobbar tillsammans med tekniken. Om du lär dig detta kan du överlåta en del arbetsuppgifter till AI, vilket ger dig tid att göra annat.

På Tekniska Gymnasiet får du spetskompetenser inom det mesta som har med teknik att göra – inte minst AI. Här lär du dig programmera, skapa och simulera – ovärderliga egenskaper på den tekniska arbetsmarknaden.

Kreativitet

När det kommer till att tänka utanför boxen har AI en lång väg kvar till människans nivå. Genom att odla din kreativitet kan du komplettera AI där den brister. Dessutom är det en fördel att vara kreativ för att utnyttja AI:s funktioner på bästa sätt.

Känslor

AI kan mycket, men empati och social kompetens tillhör inte AI:s bästa sidor. Den mänskliga fingertoppskänslan är därför ovärderlig.

Kunskapstörst

AI tar in ny kunskap nonstop. För att du ska kunna “konkurrera” med AI är det därför viktigt att du aldrig slutar lära dig. Tekniska Gymnasiet har ett stort kunskapsfokus som ger dig stor bildning och kunskap för livet.

Vad säger AI själv?

Vem har bättre koll på vilka egenskaper som AI saknar än AI själv? Vi lät ChatGPT svara på vilka färdigheter som är bra att ha för att vara vass på arbetsmarknaden.

Strategiskt tänkande och beslutsfattande

Att kunna bedöma olika alternativ, väga risker och konsekvenser samt fatta strategiska beslut är något som människor är bättre på än AI.

Etik och moral

Med AI-teknik kommer etiska och juridiska frågor bli alltmer relevanta. Att vara medveten om ansvar och konsekvenser är viktigt när man arbetar med AI. Och just frågor som rör etik och moral har AI svårt för, därför är det mänskliga omdömet nödvändigt.

Tekniskt kunnande

För att kunna jobba med AI och dra nytta av dess förmågor är det bra att behärska datavetenskap, AI-algoritmer, datahantering och analys av detta.

Som sagt genomsyras hela Tekniska Gymnasiet av just teknik. Så om du vill maxa dina kunskaper inom detta är vi skolan för dig.

Kommunikation

God kommunikation är viktigt i alla jobb med människor – men även med robotar. Förmågan att kommunicera och samarbeta är värdefullt för att kunna använda AI-tekniken på bästa sätt.

Vill du få de egenskaper som kommer att efterfrågas på framtidens tekniska arbetsmarknad? Sök till Tekniska Gymnasiet här!