Gör podcast om livet på skolan – vill få in många perspektiv

På Tekniska Gymnasiet Lund gör några tredjeårselever en egen podcast som ska ta upp olika perspektiv om skolan och livet som elev. – Det ska vara välproducerat och professionellt, men ha en personlig och humoristisk touch, säger eleverna.

Sharo går tredje året på Teknikprogrammet på Tekniska Gymnasiet Lund. Tillsammans med sina klasskamrater är han mitt uppe i planeringen av en egen podcast. Den ska bli del av klassens teknikprojekt, och valet att producera en podcast kändes rätt för grabbarna som kommer kunna baka in en hel del teknikfärdigheter i projektet.

– Vi kommer leka runt med ljud, anpassa alla soundboards och mickarna samt redigera podden så att den blir professionell. Det kommer kräva ett bra tekniskt arbete, vilket många kanske inte tänker på eftersom podcastande förknippas mer till samhälle och media (ämnen som vi också har här på skolan genom Samhällsvetenskapsprogrammet, förklarar Sharo.

Visionen: välproducerad men rolig

Sharo och de andra eleverna har en vision med podcasten. Den ska handla om skolan, närmare bestämt hur det är vara elev här. De planerar att ta upp ämnen som exempelvis skolanda, jämställdhet och olika projekt som de jobbar med. För att ta upp dessa ämnen kommer de intervjua både elever och lärare, så att de får in många olika perspektiv och berättelser.

Även om podcasten tack vare elevernas tekniska färdigheter kommer bli välproducerad, vill de inte att den blir för stel. Därför kommer de försöka hitta en skön blandning av en professionell och humoristisk ton. Och eftersom de vill marknadsföra skolan genom podcasten är det viktigt att de tar upp något som de tror framtida elever vill lyssna på.

– Vi tror att nior till exempel vill veta hur vanliga skoldagar ser ut här hos oss, berättar Sharo.

Sharo brinner för marknadsföring och teknik, och gillar att han får kombinera sina intressen på skolan.

Sharo är en driven elev med ett speciellt intresse för marknadsföring. Vid sidan av skolan har han till exempel hjälpt kompisar med olika reklambilder. Därför ser han även teknikprojektet som ett gyllene tillfälle att träna på marknadsföring genom podcastformatet.

– Det känns bra att kunna utveckla sitt intresse på skolan, säger han.

Varför ska då någon börja på Tekniska Gymnasiet?

– Om du har en passion för till exempel teknik, biologi, kemi, IT eller marknadsföring ska du söka hit. Här får du bra hjälp att ta din passion vidare. Du får en stor del undervisning i de ämnena och lärarna hjälper dig mycket, säger Sharo.