Elever gjorde upp i nationell tävling – nu blir vinnarnas uppfinning verklighet

I maj var det äntligen dags. Dagen som elever längtat efter och jobbat för i flera månader var kommen: Innovationskampen 2023. Framför en jury gjorde eleverna upp i stenhård konkurrens. Priset? Proffshjälp med att få ut vinnaridén på marknaden.

Tekniska Gymnasiet är skolan där eleverna får utveckla sina tekniska förmågor, kreativitet och uppfinnande. Skolan satsar också mycket på att lärandet ska ha en tydlig koppling till verkligheten. Under våren 2023 slogs allt detta samman i den nationella tävlingen Innovationskampen.

Först fick elever på alla Tekniska Gymnasier i hela landet ta fram en innovativ idé på en tjänst eller produkt och pitcha den på en kvaltävling på skolan. Juryn valde därefter ut det bästa bidraget på varje skola, varpå vinnarna gick till den stora finalen i Stockholm.

Dagen med stort D

I maj var det äntligen dags att göra upp om segern i stenhård konkurrens. Bland bidragen återfanns bland annat ett innovativt hårverktyg, en träningsapp och ett mer hållbart alternativ till vanliga smörpaket.

När alla finalister pitchat och juryn bedömt bidragen utifrån noga utvalda kriterier gick spänningen att ta på i salen, innan motiveringen slutligen yttrades:

– Vi ser att samhällsnyttan är väldigt god, och därför kommer också efterfrågan att vara därefter. Vinnaren är… Tekniska Gymnasiet Helsingborg!

Till stort jubel och med breda leenden steg vinnarna Calle Magnusson, Vincent Andreasson och Bendik Salvigsen fram och hämtade sin trofé.

– Det var en ny upplevelse för oss alla och det var trevligt att kunna göra något sådant här via skolan. Och det var väldigt roligt att vinna, säger de efter tävlingen.

Vinnartrions innovativa idé är ett replås, som gör att man kan hissa sig ner från höga höjder med ett rep på ett smidigt, enkelt och säkert sätt.

“Väldigt rolig upplevelse”

Helsingborgarna var väldigt nöjda med att ha deltagit i Innovationskampen.

– Det var många roliga grejer att göra, och det var kul att få träffa en massa personer från olika skolor.

Vinsten i Innovationskampen innebär att eleverna nu får proffshjälp med att ta sin uppfinningsidé vidare till en färdig produkt på marknaden.

– Vi ska skapa ett företag och göra idén till verklighet, och vi kommer att få en mentor som ska hjälpa oss, säger de.