Elev för en dag
Senaste nytt

Eleven Obi: ”Det tekniska fokuset märks hela tiden”

Huvudbild till reportage
Obi Nayef lockades till Tekniska Gymnasiet eftersom han ville testa IT och teknik på riktigt. Efter två år av nya lärdomar, upptäckter och projekt står framtiden öppen av möjligheter.

Det här är Obi

Namn: Obi Nayef­
Ålder:
19 år
Program: El- och energiprogrammet, inriktning Dator- och kommunikationsteknik.
Planer efter gymnasiet: Jobba inom IT, sedan plugga vidare.
Drömjobb: Dataingenjör eller kläddesigner.
Intressen: Design, musik och fotboll.

Varför valde du Tekniska Gymnasiet?

– Framför allt kändes det som en bra möjlighet att få jobba med IT och teknik på gymnasiet. När jag besökte skolan märkte jag dessutom att det var enkelt att komma in i gemenskapen.

Varför valde du El- och energiprogrammet?

– Inriktningen (Dator- och kommunikationsteknik) har mer fokus på IT än på att koppla el – det handlar mest om datorer. Det är ett program som gör att du kan börja jobba direkt efter studenten, men också plugga vidare.

Hur märker du av det tekniska fokuset?

– Det märks hela tiden. Förutom att lära sig det teoretiska om varje ämne får vi också testa det genom att skapa egna grejer, designa och göra olika projekt. Lärarna har mycket erfarenhet inom det tekniska fältet, så du får bra hjälp. Vi pratar mycket om hur teknik kan användas för att utveckla samhället, men också vilka färdigheter som behövs inom olika branscher.

Vad tar du med dig härifrån?

– Förutom all kunskap har jag också förstått hur breda våra ämnen är. Om webbutveckling inte passar dig, finns programmering, om programmering inte passar finns något annat. Det är en stor bransch med många möjligheter.

3 snabba med Obi

Bästa pluggtips?

– Vänta inte till sista sekund med att lämna in uppgifter. Var på tårna och börja på i god tid.

Favoritkurs?

– Webbutveckling. Våra lärare förklarar på riktigt smarta sätt. Jag ser en hemsida som en bebis du uppfostrar. Först är det bara kod, sedan lägger du på design och gör hemsidan levande. Det är kul att se den utvecklas.

Förebild?

– Jag försöker vara min egen förebild.

Vill du också kombinera teori och teknik på gymnasiet? Besök oss på Tekniska Gymnasiet!