70 miljoner spelare – Så byggde Simon upp sitt spelimperium under gymnasiet

Simon Mäkelä, elev på El- och energiprogrammet, har lyckats med något som få har gjort. I sin portfolio har han redan tre framgångsrika spel med sammanlagt 70 miljoner spelare.

Det första spelet Keyon Air går ut på att du flyger till olika destinationer i en simulation samtidigt som du kan chatta och hitta nya vänner. I den andra spelet Bloxxed Hotels bor du på hotell.

– Nu har jag skapat ett tredje spel som heter Cruise Ship Simulator. Det går ut på att du ska köra båtar, och ju mer du kör din båt, desto mer pengar får du i spelet, förklarar Simon.

Tackar skolan

Simons plan för att fortsätta växa är nu att börja satsa alltmer på YouTube.

– Jag har över 300 000 följare på plattformen och håller just nu på att utveckla ett nytt spel. Planen är nu att göra det nya spelet och kanske att göra YouTube-filmer om spelutveckling. Det är en inkomstkälla, och jag har sett hur mycket andra kan dra in på det.

Simon har lärt sig mycket av design och skapande på egen hand, men att bygga hemsidor och andra viktiga kunskaper för en digital kreatör har han lärt sig på Tekniska Gymnasiet.

– Jag har lärt mig skapa hemsidor till mina spel på skolan. Lärarna har lärt mig mycket om olika saker, så en big shout out till dem!

Vill du lära dig att designa och utveckla spel som Simon? Då är Tekniska Gymnasiet ett ypperligt val för dig. Ansök här!